1. Optimalisatie van de totale tijdsbesteding
Het inpakken, verhuizen en uitpakken kost tijd, maar hoe kan deze geminimaliseerd worden? Belangrijkste is om te beseffen dat je keuzes moet maken. Je kunt snel alles inpakken, maar dan kost het uitpakken veel tijd. Ook kun je kiezen voor kleine dozen, maar dan moet je vaak lopen tijdens het verhuizen. Slim inpakken is alles wat uiteindelijk bij elkaar uitgepakt moet worden om dat bij elkaar in een doos te doen. Op de doos kun je zetten waar het naartoe moet. Je loopt daarmee ook minder risico dat je moet gaan zoeken in welke doos wat zit, mocht je alles niet direct kunnen uitpakken.
Het inpakken, verhuizen en uitpakken kost tijd, maar hoe kan deze geminimaliseerd worden? Belangrijkste is om te beseffen dat je keuzes moet maken. Je kunt snel alles inpakken, maar dan kost het uitpakken veel tijd. Ook kun je kiezen voor kleine dozen, maar dan moet je vaak lopen tijdens het verhuizen. Slim inpakken is alles wat uiteindelijk bij elkaar uitgepakt moet worden om dat bij elkaar in een doos te doen. Op de doos kun je zetten waar het naartoe moet. Je loopt daarmee ook minder risico dat je moet gaan zoeken in welke doos wat zit, mocht je alles niet direct kunnen uitpakken.
2. Minder verhuisstress door te
plannen
Verhuizen levert hoe dan ook stress op. Naast het psychologische effect is de onzekerheid of alles goed gaat een belangrijke factor voor stress. Met een goede planning kan dit verminderd worden. Begin tijdig en zorg voor een aantal dagen ruimte in planning mocht het toch uitlopen. Geef tijdig je verhuizing door bij de verhuisservice van Post NL, en je telecomoperator!
Verhuizen levert hoe dan ook stress op. Naast het psychologische effect is de onzekerheid of alles goed gaat een belangrijke factor voor stress. Met een goede planning kan dit verminderd worden. Begin tijdig en zorg voor een aantal dagen ruimte in planning mocht het toch uitlopen. Geef tijdig je verhuizing door bij de verhuisservice van Post NL, en je telecomoperator!
3. Timing
Spullen die je minder vaak nodig hebt, kun je als eerste inpakken. Als je te vroeg begint, dan kom je er misschien achter dat je al spullen hebt ingepakt die je toch nog nodig hebt. Ook bij het uitpakken kun je waarschijnlijk een verdeling maken welke dozen je als eerste moet uitpakken en welke later. Het kan nuttig zijn om alle dozen die als eerste of juist als laatste uitgepakt kunnen worden apart te houden of ook een codering mee te geven. Een andere tip kan zijn om de dozen juist in 1 kamer op te slaan, zodat je steeds vanuit die kamer de dozen pakt. Je kunt dan in je eigen tempo uitpakken, terwijl het huis overzichtelijk blijft.
Spullen die je minder vaak nodig hebt, kun je als eerste inpakken. Als je te vroeg begint, dan kom je er misschien achter dat je al spullen hebt ingepakt die je toch nog nodig hebt. Ook bij het uitpakken kun je waarschijnlijk een verdeling maken welke dozen je als eerste moet uitpakken en welke later. Het kan nuttig zijn om alle dozen die als eerste of juist als laatste uitgepakt kunnen worden apart te houden of ook een codering mee te geven. Een andere tip kan zijn om de dozen juist in 1 kamer op te slaan, zodat je steeds vanuit die kamer de dozen pakt. Je kunt dan in je eigen tempo uitpakken, terwijl het huis overzichtelijk blijft.
4. Afval verhuizen is verspilling
Alle spullen die je toch niet meer nodig hebt, kun je het beste achterlaten of weggooien. Alles wat je wel verhuist maar toch niet meer gebruikt is verspilling. Verhuizen is ook een mooie kans om weer eens goed op te ruimen. In de periode voor het verhuizen kun je per kamer de gelegenheid nemen om te bepalen wat je echt nog nodig hebt. Het is ook handig om de afmetingen van de nieuwe woning te kennen, zodat je weet welke spullen je kunt plaatsen.
Alle spullen die je toch niet meer nodig hebt, kun je het beste achterlaten of weggooien. Alles wat je wel verhuist maar toch niet meer gebruikt is verspilling. Verhuizen is ook een mooie kans om weer eens goed op te ruimen. In de periode voor het verhuizen kun je per kamer de gelegenheid nemen om te bepalen wat je echt nog nodig hebt. Het is ook handig om de afmetingen van de nieuwe woning te kennen, zodat je weet welke spullen je kunt plaatsen.
5. Pas op breekbaar!
Het zou zonde zijn als je spullen kapot gaan tijdens het verhuizen. Kleine spullen kun je zelf al eerder verhuizen of bijvoorbeeld in een aparte auto meenemen, zodat je de risico’s vermindert dat het kapot gaat. Je kunt natuurlijk alle breekbare spullen extra inpakken of vulmateriaal gebruiken, maar dat kost wel extra tijd.
Het zou zonde zijn als je spullen kapot gaan tijdens het verhuizen. Kleine spullen kun je zelf al eerder verhuizen of bijvoorbeeld in een aparte auto meenemen, zodat je de risico’s vermindert dat het kapot gaat. Je kunt natuurlijk alle breekbare spullen extra inpakken of vulmateriaal gebruiken, maar dat kost wel extra tijd.
6. Loont demontage?
Meestal kunnen bedden, kasten, bureaus uit elkaar gehaald worden. Het voordeel is dat de losse delen makkelijker te vervoeren zijn. De afweging wat gedemonteerd moet worden, hangt af van volume vervoersmiddel, grote ramen of deuren, gewicht, rijafstand en kans op schade.
Meestal kunnen bedden, kasten, bureaus uit elkaar gehaald worden. Het voordeel is dat de losse delen makkelijker te vervoeren zijn. De afweging wat gedemonteerd moet worden, hangt af van volume vervoersmiddel, grote ramen of deuren, gewicht, rijafstand en kans op schade.
7. De juiste hulp organiseren
Het aantal mensen dat helpt en welke mensen helpen is een belangrijke keuze. Voor het verhuizen van grote en zware spullen is het handig om sterke mannen te hebben. Voor het in- en uitpakken is enige accuratesse welkom. Op de dag van de fysieke verhuizing maken veel handen licht werk. Zo hadden we voldoende mensen om een keten te maken van 10 mensen om zo alle spullen van de zolder tot in de verhuisauto te zetten. Juist op trappen kun je lastig passeren en door een keten te maken ontstaat flow. Voordeel is dat ook de belading van de auto gestructureerd kon plaatsvinden door de ervaren verhuizer.
Het aantal mensen dat helpt en welke mensen helpen is een belangrijke keuze. Voor het verhuizen van grote en zware spullen is het handig om sterke mannen te hebben. Voor het in- en uitpakken is enige accuratesse welkom. Op de dag van de fysieke verhuizing maken veel handen licht werk. Zo hadden we voldoende mensen om een keten te maken van 10 mensen om zo alle spullen van de zolder tot in de verhuisauto te zetten. Juist op trappen kun je lastig passeren en door een keten te maken ontstaat flow. Voordeel is dat ook de belading van de auto gestructureerd kon plaatsvinden door de ervaren verhuizer.
8. Bepaal de optimale loop- en
rijroute
Met name tijdens het verhuizen loont het om te bepalen wat de optimale loop- en rijroute is. Het hoeft niet perse de kortste route te zijn. Soms is het handiger om juist iets verder te lopen, waardoor je wel makkelijker kunt lopen. Het kan bijvoorbeeld ook lonen om tijdelijk een hek eruit te halen, of het hang- en sluitwerk van ramen eraf te halen zodat die ramen gebruikt kunnen worden om dozen door te geven. Bepaal deze looproute voorafgaand en bereid deze voor, zodat de verhuizers door kunnen. Voorkom bijvoorbeeld dat andere auto’s de optimale rijroute kunnen belemmeren door een afzet lint of parkeer een andere auto die je later verzet als de verhuisauto komt.
Met name tijdens het verhuizen loont het om te bepalen wat de optimale loop- en rijroute is. Het hoeft niet perse de kortste route te zijn. Soms is het handiger om juist iets verder te lopen, waardoor je wel makkelijker kunt lopen. Het kan bijvoorbeeld ook lonen om tijdelijk een hek eruit te halen, of het hang- en sluitwerk van ramen eraf te halen zodat die ramen gebruikt kunnen worden om dozen door te geven. Bepaal deze looproute voorafgaand en bereid deze voor, zodat de verhuizers door kunnen. Voorkom bijvoorbeeld dat andere auto’s de optimale rijroute kunnen belemmeren door een afzet lint of parkeer een andere auto die je later verzet als de verhuisauto komt.
9. Reserveer tijdig het juiste
materiaal en gereedschap
Met name voor het fysieke vervoer is het aan te bevelen om passende vervoersmiddelen en hulpmiddelen in te zetten. Meestal is een grote verhuisauto aan te bevelen omdat daar de grote spullen makkelijk in geplaatst kunnen worden. Zo kan het in bovenwoningen handig zijn om een lift te huren.
Met name voor het fysieke vervoer is het aan te bevelen om passende vervoersmiddelen en hulpmiddelen in te zetten. Meestal is een grote verhuisauto aan te bevelen omdat daar de grote spullen makkelijk in geplaatst kunnen worden. Zo kan het in bovenwoningen handig zijn om een lift te huren.
10. Efficiëntie in nieuwe
woonomgeving
Misschien niet het eerste waar je aan denkt, maar voordat je fysiek gaat verhuizen is het handig om alvast na te denken hoe je het in de nieuwe omgeving wilt organiseren. We noemen dit Design for Lean. Je denkt per ruimte of per proces na hoe het moet gaan werken. Hoe concreter je dit kunt bepalen, des te beter weet je ook wat je wilt meenemen, en waar je welke spullen wilt uitpakken. Deze keuzes moet je bij het inpakken en etiketteren van de dozen al maken.
Misschien niet het eerste waar je aan denkt, maar voordat je fysiek gaat verhuizen is het handig om alvast na te denken hoe je het in de nieuwe omgeving wilt organiseren. We noemen dit Design for Lean. Je denkt per ruimte of per proces na hoe het moet gaan werken. Hoe concreter je dit kunt bepalen, des te beter weet je ook wat je wilt meenemen, en waar je welke spullen wilt uitpakken. Deze keuzes moet je bij het inpakken en etiketteren van de dozen al maken.
Iedereen zal zelf moeten beslissen of je zelf verhuist of je laat ondersteunen door een verhuizer. Juist het in- en uitpakken zijn mooie momenten om van te genieten. Je neemt daarmee zelf afscheid van de oude locatie en maakt kennis met nieuwe locatie. Efficiëntie is misschien niet de belangrijkste bijdrage aan je gevoel van geluk!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten