Mijn collega Rogier Dekker en ik sluiten de reeks blogs over wendbaarheid af met een belangrijke factor wat organisaties wendbaarheid maakt: een Lean samenwerking met partners in haar keten.
Organisaties hebben steeds meer te kampen met de druk om continue te veranderen. Organisaties zijn vaak onderdeel van een keten en afhankelijk van elkaar. Juist de noodzakelijke samenwerking in de keten maakt of breekt juist de wendbaarheid. Als de partijen in de keten wendbaar zijn, en de keten ook met elkaar voldoende verbinding heeft, dan kan de druk om continu te veranderen goed gebruikt worden. Effecten van ICT, mondialisering, druk om sociaal te ondernemen en een dynamische klantvraag zijn drivers die voor de gehele keten gelden. Daarom zijn de juiste partnerships cruciaal en Lean kan daarbij goed helpen beter samen te werken.
Lean is een manier van denken en werken die iedereen in de keten zich eigen kan maken. Juist een gezamenlijke taal zorgt voor slagvaardigheid in samenwerking.
- End-to-end ketenfocusDoordat alle medewerkers in de afdelingen van de keten inzicht hebben in hun bijdrage in de keten, kunnen zij hun activiteiten optimaal afstemmen op de doelstellingen van die keten. Individuele afdelingsdoelstellingen worden afgestemd op de belangen en targets voor de gehele keten. Mocht de klantwens veranderen of de omgeving een andere output vereisen, of er zijn andere externe omstandigheden waarop geanticipeerd moet worden, dan wordt dit vanuit de End-to-end keten-focus bekeken.
- Gezamenlijke taalDoordat op dezelfde manier gewerkt en verbeterd wordt, kan samenwerking veel adequater plaatsvinden. Mensen herkennen de manier van werken en kunnen daardoor sneller inzichten delen, tot conclusies komen, tot een verbetervoorstel komen en sneller implementeren.
- End-to-end ketenverbeteringDoordat alle activiteiten geprioriteerd en afgestemd worden op het End-to-end keteneffect kunnen deelactiviteiten geoptimaliseerd worden. Mochten er problemen zijn, dan helpen andere ketenonderdelen deze problemen of de effecten oplossen. Ook kunnen verbeteringen die gevolgen hebben in andere delen van de keten adequaat aangepakt worden, omdat er verbeterd wordt vanuit het ketenbelang.
Wat zie je in de dagelijkse praktijk?
Een wendbare organisatie staat het denken en werken vanuit End-to-end keten centraal. Zowel in operationele zin als vanuit veranderingsperspectief staat de End-to-end keten centraal om te optimaliseren. Juist de mate waarin de schakels in de keten in staat zijn te anticiperen op externe omstandigheden maakt de organisatie wendbaar.
Een wendbare organisatie staat het denken en werken vanuit End-to-end keten centraal. Zowel in operationele zin als vanuit veranderingsperspectief staat de End-to-end keten centraal om te optimaliseren. Juist de mate waarin de schakels in de keten in staat zijn te anticiperen op externe omstandigheden maakt de organisatie wendbaar.
Dit is de laatste blog in een reeks van 5 blogs....welke als vervolg op bijgaande blog kunnen worden gelezen. De eerste blog gaat in op de driver van het hebben van een gezamenlijke langere termijn visie en de tweede blog over de factor externe oriëntatie en bereidwilligheid om te anticiperen op de klantvraag. De derde blog gaat in op de continue focus op klantwaarde en eenvoud. En de vierde blog over een slagvaardige dagelijkse besturing.
Door in V-formatie of zwerm te vliegen besparen vogels tot wel 50 procent energie vanwege de gunstige turbulentie. Wie heeft zich nooit afgevraagd waarom vogels in een groep niet botsen als zij met zijn allen door de lucht zwenken en draaien? Tijdens een wending herpositioneren vogels zichzelf constant. De lege ruimte tussen de vogels maakt het mogelijk om van plaats te wisselen binnen de zwerm. Individuen beginnen de wending ongeveer tegelijk en elke vogel vliegt in een boog met dezelfde radius. Vliegpaden van verschillende vogels doorkruisen elkaar tijdens de wending. Vogels kunnen hun vliegpaden aanpassen wanneer zij dreigen te botsen met een groepsgenoot, maar ze zullen altijd de gemiddelde koers van de groep blijven volgen. Pomeroy & Heppner (1992).
Rogier Dekker en Olaf van Arkel
Geen opmerkingen:
Een reactie posten